Webinar 1: Haal druk van de ketel

 

Inleiding:

Wanneer je aan iemand vraagt: “Hoe gaat het met jou?”  Is de kans groot dat het antwoord is: “Goed, druk hé.”

In dit webinar gaan we eens wat dichter bekijken:

  • Wat is drukte?
  • Waarom hebben we het zo druk?
  • En geef ik 6 tips om meer tijd en ruimte te creëren in je leven wat een goede start is om je aan je veerkracht te werken.

 

Drukte:

het jachtige, altijd gespannen bezig zijn met meerdere dingen tegelijk waardoor we ons laten voortdrijven en overbelast geraken.

Altijd “aan” staan, voortdurend naar je telefoon kijken en van bezigheid naar bezigheid hollen.

Drukte is teveel ballen tegelijk in de lucht houden, een overvolle agenda, een volle mailbox, een eindeloze todo-lijst, het dagelijkse gejaag.

We moeten zoveel moeten doen, op het werk en ook thuis is een eindeloos lijkende lijst met taken en verantwoordelijkheden. Zo is het leven vandaag de dag nu eenmaal.

 

Is dat dan onze eigen schuld?

Ja en nee. Voor een deel zijn onze bezigheden onze eigen keuze, maar er zijn ook een aantal factoren waardoor drukte onbewust in ons leven kan sluipen:

 

Technologische vooruitgang:

hoe beter de productiemiddelen, hoe meer we produceren. Er is grenzeloze informatie.

Hoe toegankelijker de communicatiekanalen, hoe meer we communiceren.

Elke actie die we ondernemen, elke mail die we versturen is van invloed op iemand anders. Dus hoe meer we doen hoe meer we werk creëren voor anderen. deze anderen doen op hun beurt meer wat betekent dat wij op ons beurt ook weer meer moeten en doen.

En dit teveel zal alleen maar toenemen door de technologische vooruitgang. Ook de snelheid waarmee het op ons afkomt zal toenemen

 

Meer mogelijkheden:

Je kan tegenwoordig vrijwel alles overal doen. Denk alleen al maar aan de mogelijkheden voor de hobby’s van de kinderen.

 

Maatschappelijke factoren:

In de meeste delen van de wereld geldt de uitdrukking: “Time is money”

Vertaald is dit: Wanneer je je tijd niet goed gebruikt is dit tijdverspilling.

Nochtans zijn de Zweden heel anders ingesteld.

Ze houden op het werk in de namiddag een “ficapaus” of koffiepauze. Zelfs in het bedrijfsleven is hieraan verplicht deel te nemen.

Ze vinden dit heel belangrijk om daar tijd voor te nemen:

Het is een rustpauze in de dag, tijd voor informeel met mekaar te praten.

Ze zijn ook van mening dat de stelling: dit zal tijd in beslag nemen  iets goeds is, dat een goede beslissing nemen waar iedereen achterstaat tijd vraagt en dat ze het goed willen doen. Kwaliteit leveren vraagt tijd en dat vinden ze normaal.

 

Er zijn meer ballen in de lucht te houden dan vroeger:

Bv. Met twee gaan werken i.p.v. één kostwinner, zorgen voor je ouders én/of voor je kleinkinderen

 

Druk zijn is wat alle anderen zijn:

De mens is een kuddedier. Hoeveel mensen ken je die het niet druk hebben? We zijn als mens geneigd om het gedrag te kopiëren wat we veel zie rondom ons.

 

Druk zijn is makkelijker:

we laten onze dag bepalen door onze omgeving en inbox i.p.v. zelf over een planning na te denken. Het is makkelijk om alleen maar te hoeven reageren. Het is makkelijker om te proberen alles te doen, dan om te kiezen wat wel en wat niet.

 

Druk zijn is vermijding:

Al die dingen die je telkens weer van plan bent om te doen, dingen die je leven en carrière een andere wending kunnen geven, zijn niet de makkelijkste dingen om te doen.

 

Druk zijn is een merk:

Door druk te zijn, laat je zien hoeveel je waard bent, toon je je ambities. Dus met klagen over hoe druk je het hebt, werk je aan je eigen merk. In het verleden leefde men in schaarste, dus nu denkt men hoe meer hoe beter. We gaan er van uit hoe meer werk we kunnen verzetten, hoe succesvoller we zullen zijn.

 

Druk zijn is een verslaving:

elke keer wanneer je een email, bericht, like krijgt, of iets kunt afvinken van je to-do lijst krijg je een minishot aan dopamine en dat werkt verslavend. Dat is ook de reden waarom je soms onbewust naar je GSM grijpt.

 

 

Is drukte zo slecht?

Je kan als mens best wel veel aan. Op voorwaarde dat een periode van “aan” staan afgewisseld wordt met een rust- of herstelperiode.

Maar wanneer je blijft aanstaan, is dit niet gezond.

 

Chronische overbelasting:

Het altijd aan staan, terwijl we normaal gezien zouden moeten afwisselen met periodes van rust zorgt voor een versnelde slijtage van lichaam en brein.

Chronische vermoeidheid ten gevolge van teveel en lang aanhoudende stress kan zelfs bij jonge gezonde volwassenen tot hartfalen of een beroerte leiden.

In Japan is “karoshi” een veel voorkomend fenomeen: dood door teveel werk en extreme uitputting.

Verder zorgt chronische overbelasting ook voor vermindering in denkkracht, prestatieverlies, geheugenklachten, verhoogd risico op gezondheidsproblemen zoals hart en vaatziekten en een verzwakte immuniteit.

 

Meer leidt tot contactverlies:

Drukte doet ons verwijden van hetgeen we belangrijk vinden.

Dit inzicht moet je even rustig lezen:

We worden aangespoord tot succes in de vorm van inkomen, status en of beroemdheid. Om dit te bereiken, moeten we meer dingen doen en krijgen we het drukker.

Door meer drukte verliezen we contact met onszelf en de mensen en de bezigheden die ons blij maken. We leven op automatische piloot.

Daardoor voelen we een leegte die we opvullen met nog meer drukte, die je even een kick geeft, maar geen vreugde.

Dat leidt tot een nog sterker gevoel van contactverlies.

Het is als kiezen voor chocola ipv iets voedzaams. Het voedt ons niet, helpt ons niet in onze persoonlijke groei en geeft geen bevrediging: het kweekt alleen verlangen naar nog meer.

 

6 tips om druk van de ketel te halen:

 

Tip 1: Bepaal jouw eigen versie van succes

Je mag echt zelf kiezen, er is geen goede of slechte versie.

Weet dat er ook nog andere opties zijn dan het succes wat momenteel zowat de sociale norm is:

We leven in de veronderstelling dat meer geld, status en populariteit leiden naar een beter leven. Maar om dit na te streven gaat dit dikwijls ten koste van onze relaties, persoonlijke groei, gezondheid en zingeving (het bijdragen aan de gemeenschap), terwijl dit de enige dingen zijn die ons echt gelukkig kunnen maken.

Wat kan succes nog zijn:

  • Meer tijd hebben en kiezen hoe jij je tijd spendeert.
  • Je goed in je vel voelen.
  • Werk dat steeds boeiender en uitdagender wordt
  • Een sterkere verbondenheid met de mensen die je dierbaar zijn
  • Meer levensvreugde
  • Steeds vaker ervaren van waardevolle momenten die het dagdagelijkse leven doen oplichten en die voorgoed in je hart gegrift staan.
  • Succes is gaan slapen met het aangename besef dat je vandaag je medemensen, je collega’s en familie het beste van jezelf hebt laten zien en dat je morgen weer nieuwe kansen te wachten staan

 

Bv. Stel dat jouw versie van een succesvol leven is om in een mooi groot huis te wonen. Hiervoor zal je meer geld moeten verdienen en dus meer moeten werken dan om in een gemiddeld huis te wonen. Maar wanneer dat grote mooie huis datgene is wat je écht graag wilt, ga je dat extra werken ervoor over hebben omdat dat je dichter brengt bij je doel.

Jammer genoeg is het verkrijgen van een bepaalde status (zoals een mooi groot huis) in onze maatschappij eerder een norm geworden en zijn we geneigd dit als vanzelfsprekend te zien. Maar misschien is jouw versie van succes eerder meer tijd hebben: voor een rustig leven en om te kunnen doen wat je blij maakt.

Dan zal het extra werken voor je mooie grote huis je niet dichter brengen bij je doel brengen en ga je het extra werken wel als druk ervaren. Ook zal je batterij sneller leeg lopen omdat je iets anders doet dan dat je eigenlijk wilt.

 

 

Tip 2: Maak keuzes en hak knopen door

Waarom is dat belangrijk:

  • Daadkrachtig beslissingen nemen is nodig om vooruit te geraken in het leven.

Je leven van nu is het resultaat van keuzes die je in het verleden maakte. Waar je woont, welk welk, partner, hobby

Het kan zijn dat je als persoon veranderd bent en ook belang hecht aan andere waarden. En daar horen soms ook andere keuzes bij.

Van het blijven wikken en wegen, pauzeren en observeren komt meestal uitstel en afstel.

Wanneer je echt iets graag wilt, maar geen keuzes maakt om dit daadwerkelijk te doen, zal er een soort van ruis in je leven ontstaan die veel energie vraagt en waar je batterijen zelfs van kunnen leeglopen.

  • Begrenzingen beschermen ons:

Niet alles wat kan, moet.

Zelfbeperking: minder hebben, doen, willen, moeten, werken.

Er worden in de huidige maatschappij hoge eisen gesteld om mee te kunnen of aanvaard te worden. Het algemene denken is heel prestatiegericht en op meer en beter.

Ook voor onze kinderen willen we dat ze zich zo veelzijdig mogelijk ontplooien.

Hoe meer opties, hoe meer we moeten kiezen of hoe drukker we het krijgen omdat we het allemaal willen doen.

 

Waarom is het zo moeilijk?

Het oude vertrouwde geeft houvast.

Kiezen is altijd een beetje verliezen. Wanneer je een keuze maakt, moet je een stukje loslaten.

We vinden het ook moeilijk om te kiezen omdat we bang hebben om iets te moeten missen, of omdat we idee hebben nog over te weinig info te beschikken om een beslissing te kunnen nemen.

FOMO: fear of missing out

We kiezen niet graag, want we willen niet het gevoel hebben iets te moeten missen.

Liever dan te kiezen, doen we het liever allemaal en houden we graag onze opties open.

 

Hoe kies je?

Wanneer je bewust een keuze wilt maken, vraag je dan bij jezelf af: is deze vraag, situatie of persoon voor mijn leven gezond of ongezond? Zo krijg je meer grip op je leven.

 

Tip 3: Durf NEE zeggen

Waarom?

  • Elke ja tegen iets is een nee tegen iets anders. Je kan je tijd maar 1 keer spenderen.
  • Om van harte ja te kunnen zeggen tegen jezelf en de dingen en mensen die er voor jou écht toe doen.
  • Om jezelf niet te overbelasten. Het is niet meer mogelijk om alles gedaan te krijgen.
  • Om misbruik door anderen te vermijden.

Wat opvalt is dat wie altijd JA zegt, ook door anderen zal ervaren worden als “een gemakkelijk iemand”. De JA zal ook eerder als “normaal” gezien worden. Terwijl dat de persoon die JA zegt misschien hemel en aarde verzet om te kunnen voldoen aan de verwachting. De inzet wordt niet meer opgemerkt.
Ben je eerder iemand die altijd NEE zegt (en dus JA op je eigen projecten), dan zal jouw JA (als je dan toch eens JA zegt op een vraag) enorm geapprecieerd worden.

Anderen nemen de ruimte die wij geven.

 

Wanneer zeg je nee?

Let op je eigen gevoel en alarmsignalen zoals gevoelens van irritatie, wrevel of hulpeloosheid.

 

Moeilijkheden:

De ander kan je verrassen met zijn vraag

Het hebben van irrealistische gedachten:

Een aantal van deze belemmerende overtuigingen zijn:

  • ik moet anderen gelukkig
  • mijn nee zal ruzie of conflicten veroorzaken
  • de ander zal negatief over mij denken
  • als ik nee zeg, dan zal ik ontslagen worden of mijn klant verliezen
  • ik heb geen goede reden om nee te zeggen
  • ik mag niet van mening veranderen
  • ik stond nog in het krijt, dus ik moet wel ja zeggen
  • aan familie kun je geen nee zeggen

Maar weet: ‘Nee’ is het antwoord op een vraag en is dus geen afwijzing richting de persoon die de vraag stelt.

 

Hoe zeg je nee?

Wanneer je er zeker van bent dat je het niet wilt:

Geef een korte duidelijke nee. Wie “misschien” zegt twijfelt. Voeg ook geen “denk ik” of “vrees ik” toe.

Je kan een korte uitleg geven, maar hoeft geen verantwoording af te leggen. “Bedankt voor de uitnodiging, maar het gaat me niet lukken.”

Wanneer je het nog niet zeker weet:

Zeg niet onmiddellijk ja, maar neem even bedenktijd en zeg: “ik ga het eens bekijken en laat je nog iets weten.”

Wanneer het wel wilt doen, maar het nu niet kan: stel een alternatief voor

Wanneer de ander blijft aandringen:

Techniek van de kapotte grammofoonplaat: blijf gewoon je ene antwoord herhalen tot de andere stopt met aandringen.

 

Tip 4: Krijg grip op je tijd:

tijdsmanagement is niet de oplossing maar werkt juist averechts voor wie meer rust, meer effectiviteit en meer geluk nastreeft. Want we worden efficiënter, waardoor we het nog drukker krijgen. En hoe meer ballen in de lucht, hoe meer je aandacht verdeeld zal raken.

Waar je je op moet richten is het gevoel dat je je eigen leven beheerst en het idee loslaten dat je alles kunt doen als je je tijd maar goed indeelt en benut.

 

Hoe?

  • Reageer niet op automatische piloot op alles wat op je afkomt maar vraag jezelf af: Moet ik dit nu doen?

Stel jezelf vijf keer deze vraag met telkens de klemtoon op een ander woord en het wordt helder wat je te doen staat.

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

 

  • Creëer ritme in je leven voor terugkerende to-do’s in je huishouden zoals:
    • Maaltijdplanning: 1 keer per week 10 min bedenken wat je wilt klaarmaken in die week en hiervoor een boodschappenlijstje maken, kan gedurende de week veel rust brengen: Je moet niet de dezelfde dag nog wat bedenken of nog naar de winkel te rijden.
    • Was routine
    • Vast poetsmoment in de week

 

  • Gebruik een BrainDumplijst zodat je je hoofd kan leegmaken en zet (noodzakelijke!) taken rechtstreeks in je agenda ipv bij op een todolijst. Op deze manier is de kans groter dat je ze ook echt doet.

 

Tip 5: Laat je niet continu afleiden:

De technologische vooruitgang is fantastisch en heeft ons leven op vele gebieden gemakkelijker gemaakt. Maar dit heeft er ook voor gezorgd dat we steeds blijven “aan” staan, continu bereikbaar zijn en snel afgeleid. Er is te veel en het gebeurt veel te snel.  Zo zou een gemiddelde Belg per dag zijn GSM een 150 keren vastnemen??

Het is voor ons brein niet gezond om de hele tijd onze aandacht te laten onderbreken.

Enkele tips voor een digitale detox:

  1. Wanneer je je gsm wilt vastnemen, bedenk dan of dit uit gewoonte is of je echt iets nodig hebt.   Kies je zelf wanneer je GSM vastpakt of laten de meldingen jou voortdurend grijpen naar je GSM?

Als het uit verveling/gewoonte is, laat het dan. Als je echt iets nodig hebt, wacht nog enkele seconden en focus op wat je nodig hebt (om te vermijden dat je je laat afleiden door alle notificaties die je dan ziet)

  1. Zet je meldingen af en kies zelf de momenten dat je mails en berichten checkt.
  2. Denk eens na over welke apps je kan verwijderen? Welke apps bezorgen je stress?
  3. Gun je hersenen dode (rust) momenten zoals wachten in de winkel of even niets te doen te hebben: doe eens even niets in plaats van direct naar je gsm te grijpen
  4. Doe ’s morgens als eerste activiteit iets anders dan je gsm checken – en bereid dit voor. Wat kan dit voor jou zijn? Op je gemak een koffietje drinken in alle stilte, 10 min lezen, een douche nemen, de hond uitlaten, …

Wanneer je hierna pas je GSM neemt, ga je merken at dit een hele andere start van je dag is dan wanneer je direct wanneer je je ogen opendoet je mails gaat checken of op facebook gaat scrollen.

  1. Laat je gsm uit de slaapkamer en gebruik hem niet als wekker.
  2. Draag een horloge
  3. Hou een digitale pauze, ga eens op stap zonder je gsm, avond of een hele dag per week zonder.

 

Tip 6: Ontspul: Ruim je rommel op!

We staan er te weinig bij stil hoeveel effect onze spullen op ons hebben.

Ook zouden we 80% van onze spullen maar heel af en toe gebruiken.

Teveel spullen zorgen voor chaos in je huis.

Chaos: teveel spullen en/of een gebrek aan organisatie ervan

Signalen: overal hoopjes, uitpuilende kasten, kelder, berging, zolder, expert in creëren van extra opbergruimte, denk maar aan de boxen voor onder het bed.

Hoe is het zover gekomen?

  • Steeds groter gaan wonen (van op kot naar een appartement naar een huis)
  • Met meer mensen (partner, kids)
  • Nooit geleerd
  • Kids kunnen het dus ook niet
  • Niet weten waar te beginnen
  • Geen tijd om grondig op te ruimen

 

Opruimen in 11 stappen:

  1. ruim per categorie op en niet per kamer.

Anders heb je nooit een volledig overzicht van wat je allemaal hebt.

Categorieën: van makkelijk naar moeilijk

    • kledij
    • kinderspullen/speelgoed
    • boeken en tijdschriften
    • deco
    • electro
    • administratie
    • emotionele spullen

2. Bepaal de functie van de ruimte.  Zo weet je of hier iets op zijn plaats ligt of niet.

  1. Verzamel alles zodat je een overzicht hebt.
  2. Maak groepjes per soort
  3. Spreid alles van 1 groepje uit.
  4. Stel jezelf vragen:
    • Gebruik ik het?
    • Word ik er blij van?
    • Helpt het me vooruit?
    • Is het in deze kamer op zijn plaats?
  1. Let op met beperkende overtuigingen!
    • Het is toch nog goed?
    • Maar dat is van toen…
    • Ik ga het misschien nog ooit nodig hebben.
    • Dat heeft wel geld gekost.
    • Maar ik heb dat gekregen.
    • Dat is niet van mij.

Wanneer je het toch niet gebruikt, heeft niemand er iets aan en het geld wat je eraan besteedde ben je toch kwijt.

  1. Sorteer (weg-houden-twijfel)

Bewaar de twijfelgevallen in een doos en leg ze niet terug in je kast. Zo kan je er nog steeds aan wanneer je het nodig hebt. Na een half jaar kan je de rest van deze doos ook wegdoen.

  1. Organiseer (geef alles een vaste plaats- verdeel desnoods de kast in zones of label de leggers)
  2. Geniet van het resultaat
  3. Stuur bij en onderhoud

 

Opruimen gaat over meer dan spullen wegdoen of organiseren.

Je leert loslaten en gaat veel bewuster leven. Ook ga je bij je volgende aankopen denken: “Heb ik het wel echt nodig? Of is het iets wat ik niet zo veel ga gebruiken zodat ik het beter eens kan lenen?

Als ik het toch koop, waar ga ik het dan zetten thuis?

 

Dit waren mijn zes tips voor jullie om wat meer tijd en ruimte voor jezelf te creëren.

Vragen mag je sturen naar an@konexo.be

Ook je feedback is zeker welkom!